Jeśli ktoś chce otworzyć lokal gastronomiczny, musi pamiętać o wielostopniowych przygotowaniach. Każda taka placówka musi bowiem spełniać szereg wymogów, które sprawią, że będzie mogła rozpocząć działalność w karmieniu ludzi. Na co dokładnie trzeba zwrócić uwagę, zanim lokal gastronomiczny będzie mógł zacząć pełnić swoją funkcję?

Trudne wymogi Sanepidu, czyli co kontroluje inspekcja

Przystosowanie lokalu gastronomicznego wymaga czasu. Trzeba przygotować miejsce, wyposażyć je i zgłosić projekt i pomysł do Sanepidu. Ten rozpoczyna swoją kontrolę, w której do sprawdzenia jest kilka elementów:

  • Wyniki badania wody, by jej jakość była na najwyższym poziomie. Koszt może wynieść nawet do 100 złotych, ale wykonywane jest przez sam Sanepid.
  • Książeczka sanepidowska, czyli posiadana książeczka zdrowia. To rzecz wymagana przez firmę do zatrudnienia w miejscach z gastronomią. Aby cała załoga miała odpowiednie dokumenty musisz zadbać na kilka tygodni przed kontrolą.
  • Książka kontroli lokalu, czyli specjalny dokument wystawiany dla małej gastronomii, który umożliwia łatwiejsze dokumentowanie kontroli, które już się odbyły i wszystkich, które się odbędą. Ułatwienie dla kolejnych sprawdzających.

Warto spełnić te wszystkie wymogi, zanim przystąpi się do ostatecznego wydania decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Iguana małe AGD

Dokładne rozplanowanie projektu ma wielkie znaczenie

Jednak obok wszystkich tych czynników, o których już wspomnieliśmy, pozostaje jeszcze jedne. A mianowicie chodzi o projekt techniczny lokalu. Bez niego Sanepid nie może przeprowadzić właściwej kontroli, a co za tym idzie nie ma możliwości wydać pozytywnej decyzji o lokalu gastronomicznym.

W projekcie muszą znaleźć się oficjalne dane dotyczące wymiarów technicznych i stanu technicznego miejsca. Dokument powinien być sporządzony przez architekta lub certyfikowaną firmę, dzięki czemu będzie pewność, że dane tam zawarte są prawidłowe. Niezwykle ważne jest na przykład spełnienie wymogów rozplanowania urządzeń, które muszą znajdować się w odpowiednich dla nich miejscach.

Niewątpliwie przygotowanie lokalu gastronomicznego to długie zajęcie wymagające spełnienia szeregu norm Sanepidu. Aby dobrze zorganizować lokal do odbioru, najlepiej skorzystać z pomocy fachowców, którzy nie tylko przygotują odpowiedni projekt techniczny, ale także wykonają go i umieszczą wyposażenie w odpowiednich miejscach. Dzięki temu kontrola Sanepidu będzie tylko formalnością, a nie wielkim stresem. Warto postawić na najlepszych.

Przeczytaj również:

Tradycyjna lodówka vs. lodówka Smeg. Różnicę zauważysz od razu!

Prawidłowe mycie naczyń w lokalach żywieniowych - jak powinno wyglądać?

Zestawienie najpopularniejszych ekspresów do zabudowy Smeg

Udostępnij ten wpis